Med plastbåt mener vi båter med skrog laget av plastmaterialer, som polyetylen, epoxy, glassfiberarmert polyester, kevlar, ABS-plast og komposittmaterialer. I Norge fikk vi de første plastbåtene i 1953, og de har gjort furore siden. Den gangen var det glassfiberarmert polyester som gjaldt, mens det første av polyetylen ble laget i 1959. De nye båtene av plast var sterke og robuste. I tillegg krevde de ikke på langt nær like mye vedlikehold som trebåtene.
I 1957 ble det plutselig lov å importere utenbordsmotorer tollfritt, noe som også førte til at salget av plastbåter steg til værs. Etter hvert dukket det opp fabrikker som produserte plastbåter over hele landet, og det tok ikke lang tid før omtrent halve bestanden av småbåter bestod av plastbåter. Retrobåtene fra den tiden har i dag blitt svært verdifulle, og det finnes nok av entusiaster som ønsker seg en slik en. De gamle båtene fra Ancas og Nordisk Formstoff har altså ikke gått
i glemmeboken.
Nok av plass til båtidyll
Da plastbåtene begynte å gjøre sitt inntog var det mange som foretrakk disse overfor de gamle båtene i tre. I dag er mange av oss likevel fremdeles begeistret for trebåtene, selv om de kan være vanskelige å vedlikeholde. Ofte er det av de samme nostalgiske grunnene vi begeistrer oss sånn for trebåter, som vi nå gjør for de gamle retro plastbåtene. Det er vanskelig å si hvor mye plastbåtene endte opp med å dominere på markedet overfor trebåtene, da vi ikke hadde noe register for salg av fritidsbåter den gangen.
I dag har nærmest 1 000 000 fritidsbåter av ulike slag her i landet, og mer enn nok av kystlinje å bruke dem på. Mye av dagens produksjon har blitt flyttet til utlandet av økonomiske grunner, men båtlivet lever fortsatt videre i Norge. Her er det plass til både plastbåt, trebåt og alt mulig annet.