Å legge til kai

Det legge til kai på en trygg måte er lett når du først kan det, men for nybegynnere kan det være nervepirrende – særlig dersom du ikke har tatt et pr

Det legge til kai på en trygg måte er lett når du først kan det, men for nybegynnere kan det være nervepirrende – særlig dersom du ikke har tatt et praktisk båtførerkurs. Det er viktig å være oppmerksom på strøm og vind. Du bør kjenne til båtens manøvreringsegenskaper og svingradius, samt huske på at styringen kan variere når du bakker (rygger). Fralandsvinden kan påvirke prosessen.

Sørg for at båten ligger stødig

Vinden fra land kan fort finne på å blåse båten vekk fra kaien. Derfor er det om å gjøre å komme så raskt som mulig i land med fortøyningene. Skal du ligge langs med kaien kjører du først inn mot den med en hastighet på et par knop. Etter hvert som du nærmer deg svinger du over for å vinkle båten parallelt med kaien. Utstyr som hekkaggregat og påhengsmotor vris idet du svinger.

Når du har fått båten nesten helt inntil kaien vrir du rattet helt til enten babord eller styrbord, og setter så motoren varsomt i revers. Dernest gjelder det å få kommet seg i land med akterfortøyningen – og det raskt, før baugen blåser ut igjen. Deretter er det springfortøyning som står for tur. Det er vanlig å legge spring både fra baugen og hekken, slik at du får lagt båten fint langs kaien.

En del slurver med springfortøyningen, hvilket kan føre til at det rykker og napper. Du vil ikke at båten skal ligge å dulte borti bryggen. Det går også an å bruke springfortøyninger til manøvrering under fortøyning eller kasting av loss. Å bruke spring til manøvrering kan komme til nytte i trangere havner, men med hekkpropell og baugpropell blir ikke behovet så stort i praksis.